SPRAWOZDANIE
Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY SŁAWOBORZE
za I półrocze 2006 r.
I. DANE OGÓLNE.
Budżet Gminy Sławoborze na 2006 rok uchwalony został w kwotach:
Dochody – 11 111 639 zł, w tym dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej – 1 522 675 zł.
Wydatki – 11 934 020 zł, w tym na realizację zadań z zakresu administracji rządowej – 1 522 675 zł.
§ Rozchody – 372 692 zł., w tym: spłata kredytów, zaciągniętych w latach ubiegłych - 297 000 zł.
§ Przychody – 1 250 000 zł, w postaci kredytów zaciąganych w bankach krajowych na pokrycie deficytu budżetu, w tym finansowanie inwestycji.
Budżet zamykał się planowanym deficytem w kwocie 822 381 zł, który postanowiono pokryć kredytem bankowym (finansowanie wydatków inwestycyjnych), natomiast na spłatę rat kredytów przeznaczyć zrealizowane dochody własne gminy.
1. Zmiany w budżecie gminy w I półroczu 2006 roku.
W trakcie wykonywania budżetu w I półroczu 2006 r. wprowadzano zmiany zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o finansach publicznych oraz na podstawie upoważnienia udzielonego przez Radę Gminy Wójtowi Gminy. W sprawie zmian w budżecie gminy Wójt Gminy wydał w 2 zarządzenia natomiast Rada Gminy podjęła 1 uchwałę. Akty te przekazywane były każdorazowo do badania ich prawidłowości Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Żadne z przekazanych uchwał ani zarządzeń nie było uchylone. Zmiany do budżetu przedstawia załącznik nr 14 do sprawozdania.
Budżet gminy na koniec omawianego okresu sprawozdawczego po zmianach wyniósł:
po stronie dochodów – 11 713 547 zł., w tym dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej wyniosły 1794 675 zł.
po stronie wydatków – 12 532 927 zł., w tym na realizację wydatków z zakresu administracji rządowej wyniosły 1 794 675 zł.
Po wprowadzeniu zmian zmniejszeniu uległ planowany deficyt budżetu i na koniec okresu sprawozdawczego wynosił 819 380 zł. Źródłem jego pokrycia pozostawał niezmiennie kredyt bankowy. Spłata rat zaciągniętych kredytów realizowana była z dochodów własnych.
Budżet na 2006 rok w stosunku do uchwały go przyjmującej wzrósł:
po stronie dochodów o 601 908 zł,
po stronie wydatków o 598 907 zł.
Zmiany po stronie dochodów nastąpiły w wyniku wprowadzenia:
· Dotacji celowych z budżetu państwa na zlecone zadania z zakresu administracji rządowej ....................... 272 000 zł.,
· Dotacji celowych z budżetu państwa na realizację zadań własnych bieżących gminy ................................ 289 344 zł.,
· Dotacji celowej otrzymanej z budżetu województwa ......................................................................................... 11 500 zł.,
· Dochodów własnych gminy (sprzedaż drewna, opłaty za zajęcie pasa drogowego …) .................................… 68 901 zł,
· Zmniejszenia części oświatowej subwencji ogólnej o kwotę ………………........................................…………. 39 837 zł.
Uzasadnienia do zmian wprowadzanych do budżetu gminy zarówno po stronie dochodów jak i wydatków przedstawiane były każdorazowo w załącznikach do uchwał, a przed ich podjęciem omawiane przez komisje RG.
Zwiększenia wydatków budżetowych gminy, których źródłem pokrycia były otrzymane w omawianym okresie sprawozdawczym dotacje bądź środki finansowe z innych źródeł, omówione zostaną w dalszej części informacji.
2. Wykonanie budżetu gminy w I półroczu 2006 r. wg głównych źródeł dochodów oraz grup wydatków.
Wyszczególnienie |
Plan |
Wykonanie |
Wsk. wyk. |
Struktura |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Dochody ogółem |
11 713 547 |
4 661 380 |
39,8% |
100,0% |
Dochody własne |
3 143 832 |
1 539 027 |
49,0% |
33,0% |
Dotacje na zadania z zakresu administracji rządowej |
1 794 675 |
871 151 |
48,5% |
18,7% |
Dotacje celowe pozostałe, w tym: na inwestycje własne |
3 582 868 |
403 178 |
11,3% |
8,6% |
3 005 624 |
- |
0,00% |
0,0% | |
Subwencje |
3 192 172 |
1 848 024 |
57,9% |
39,7% |
Wydatki ogółem |
12 532 927 |
4 035 333 |
32,2% |
100,0% |
Wynagrodzenia i pochodne |
3 285 283 |
1 858 638 |
56,5% |
46,1% |
Świadczenia społeczne (zasiłki z pomocy społecznej) |
2 274 624 |
1 024 426 |
45,0% |
25,3% |
Inne świadczenia na rzecz osób fizycznych - stypendia .. |
173 561 |
167 082 |
96,3% |
4,1% |
Dotacje udzielone |
15 000 |
7 500 |
50,0% |
0,2% |
Wydatki na obsługę długu |
50 000 |
16 530 |
33,1% |
0,4% |
Wydatki na inwestycje |
4 573 873 |
52 262 |
1,14% |
1,3% |
Pozostałe wydatki |
2 160 586 |
908 895 |
42,1% |
22,5% |
Nadwyżka/Deficyt |
- 819 380 |
626 047 |
x |
x |
Wykonanie budżetu gminy zamknęło się nadwyżką budżetową w kwocie 626 047 zł, wynikającą z różnicy pomiędzy kwotą wykonanych dochodów a kwotą zrealizowanych wydatków. Nadwyżka była źródłem spłaty rat kredytów zaciągniętych w latach poprzednich oraz przedmiotem 1 miesięcznej lokaty w kwocie 200 000 zł, założonej w Banku Ochrony Środowiska, który wybrano spośród 6 badanych na wysokość płaconych od lokaty odsetek. Na kwotę nadwyżki budżetowej złożyły się również otrzymane w okresie sprawozdawczym, a nie wydatkowane w tym czasie środki z:
części oświatowej subwencji ogólnej w kwocie 167 958 zł, (na wydatki w m-cu lipcu)
części dotacji na wypłaty świadczeń rodzinnych oraz składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego w kwocie 188 819 zł.
3. Obsługa długu, spłaty kredytów
Informuje się, że w miesiącu marcu 2006 r. Gmina Sławoborze zakończyła spłatę kredytu zaciągniętego na „gazyfikację gminy”. Wg stanu na 30 czerwca 2006 r. stan zadłużenia gminy wynosi 744.000 zł. Stanowi go kredyt zaciągnięty w PBS w kwocie 700.000 zł., (minus spłaty łączne 106 000 zł = 594.000 zł). W toku wykonywania budżetu w I półroczu 2006 r. Wójt Gminy, korzystając z upoważnienia zawartego w § 12 pkt. 2 uchwały budżetowej, zaciągnął - w celu pokrycia okresowego niedoboru budżetu - kredyt w rachunku bankowym w kwocie 150.000 zł., pod warunkiem obowiązkowej jego spłaty do końca b.r..
W I półroczu 2006 roku kwota spłaconych rat kredytów wyniosła 81.000 zł. Źródłem pokrycia spłat były wykonane dochody własne gminy.
Stan zobowiązań na koniec omawianego okresu sprawozdawczego z tyt.:
- zaciągniętego kredytu inwestycyjnego na budowę hali sportowej 594 000 zł,
- pokrycie okresowego niedoboru budżetu 150 000 zł,
- wymagalnych zobowiązań, wynikających z urządzeń księgowych jednostki gminy 105 724 zł
wynosi łącznie 849 724 zł., co stanowi 18,23 % wykonanych dochodów budżetu gminy oraz 7,25 % planowanych dochodów budżetu gminy - dopuszczalny wskaźnik zadłużenia stanowi 60 % planowanych dochodów gminy. Wymagalne zobowiązania, występujące na dzień 30 czerwca b.r., to obowiązkowe odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w ZSzP w Sławoborzu.
II. WYKONANIE DOCHODÓW BUDŻETU GMINY.
Budżet gminy w I półroczu 2006 roku po stronie dochodów zrealizowano ogółem w kwocie 4 661 380 zł., co stanowi 39,8 % planu rocznego, w tym dochody związane z realizacją zadań własnych wykonano w wysokości 3 790 229 zł., tj. na poziomie 38,2 %., zaś dochody budżetu związane z realizacją zadań zleconych gminie przez administrację rządową wykonano w kwocie 871 151 zł, tj. 48,5 % planu. Przyczyna wykonania dochodów znacznie poniżej planu (50 %) tkwi w tym, że w I półroczu 2006 r. nie otrzymano ani nie uruchomiono żadnej dotacji ani środków finansowych zaplanowanych na finansowanie inwestycji, o czym będzie mowa szerzej w części informacji na temat dotacji i środków finansowych z innych źródeł.
Wykonanie dochodów w I półroczu 2006 r. przedstawiają załączniki od numeru 1 do 4. Natomiast załącznik nr 15 informuje o stanie zaległości i nadpłat w podatkach i opłatach wg stanu na dzień 30 czerwca 2006 r. Wynoszą one 1 037 385 zł., z czego 435.501 zł., stanowi należna opłata wyrównawcza od dystrybutora gazu z tyt. wybudowania sieci gazowej. Obecnie trwa procedura powołania arbitrów sądowych, w celu wydania orzeczenia o słuszności dochodzenia zapłaty zaległej kwoty.
Dla osiągnięcia poprawy ściągalności podatków i opłat stanowiących dochody gminy w I półroczu 2006 r. wykonano następujące czynności:
§ doręczono 428 upomnień na zaległości podatkowe,
§ doręczono 46 wezwań do zapłaty na zaległości z tyt. czynszów,
§ doręczono 19 wezwań do zapłaty na zaległości z tyt. użytkowania wieczystego,
§ wystawiono 32 tytuły wykonawcze na kwotę 31 379 zł należności głównej.
Poborcy skarbowi i komornicy sądowi dokonali windykacji zaległości podatkowych na kwotę 9 322 zł, w tym: należności głównej 6 753 zł, odsetek 1 755 zł oraz 814 zł tyt. kosztów upomnień. Wyegzekwowane kwoty dotyczą 41 podatników i tytułów wykonawczych wystawionych w 2005 r. Z uwagi na to, że rok 2005 był ostatnim rokiem obowiązywania ulgi podatkowej w pdosf z tyt. remontu i modernizacji mieszkań, możliwe było, w wielu przypadkach, wyegzekwowanie zaległości podatkowych z nadpłaty podatku wynikłej z zastosowania w / w ulgi. Nieskuteczne są niestety, egzekucje z wynagrodzenia, ponieważ często dot. osób osiągających minimalne wynagrodzenie, które wyłączone jest spod egzekucji.
1. Dochody własne.
Z analizy tabeli przedstawionej w niniejszej informacji - cz. I. poz.2 - wynika, że dochody własne są drugim po subwencji ogólnej źródłem zasilającym budżet i stanowią 33 % zrealizowanych przez gminę dochodów ogółem. Do najważniejszych z nich należą:
ü podatek od nieruchomości od osób prawnych – należności podatku na 30 .06. 2006 roku wyniosły 535 533 zł. Wpływy podatku w I półroczu 2006 roku wyniosły 516 200 zł. Zaległości na koniec roku wynoszą 19 409 zł i dot.: 1 osoby prawnej.
ü podatek rolny od osób prawnych – na koniec I półrocza saldo należności wynosiło
140 465 zł., z czego wpłynęło 71 945 zł. Zaległości podatkowe w kwocie 68 883 zł dotyczą 2 osób prawnych.
ü łączne zobowiązanie pieniężne (dot. os. fizycznych) – w I półroczu 2006 r. przypis oraz salda początkowe – odpisy - wyniosły ogółem 358 663 zł, w tym: podatek od nieruchomości stanowił 63,9 %, podatek rolny 34,9 % i podatek leśny 1,2 %. Z tyt.: łącznego zobowiązania pieniężnego osiągnięto wpływy w łącznej kwocie 160 962 zł., w tym:
- podatku od nieruchomości 102 912 zł,
- podatku rolnego 56 199 zł.,
Stan zaległości w łącznym zobowiązaniu pieniężnym na koniec I półrocza 2006 r. wynosi 198 251 zł i jest wyższy od kwoty zaległości na koniec 2005 r. o 2,3 %. Kwota zaległości osiągnęła już ponad 60 % rocznej kwoty przypisu (należności) tego podatku.
ü podatek leśny od osób prawnych – przypis podatku na I półrocze 2006 r. wyniósł 79 642 zł.,
wpływy w wysokości 79 643 zł realizują w 100 % wymierzy podatek.
ü podatek od środków transportowych – w I półroczu 2006 r. wymierzono go osobom prawnym i osobom fizycznym. Stan należności łącznie wynosił 28 888 zł., wpłaty 14 737 zł. Zaległości wynoszą 14 385 zł i dotyczą głównie niezapłaconego podatku w latach ubiegłych przez osoby fizyczne.
ü opłata eksploatacyjna - podstawą do naliczenia opłaty eksploatacyjnej jest ilość wydobytej kopaliny z czynnego złoża w Ciechnowie. W I półroczu 2006 r. wpłynęło z tego tytułu 28 054 zł., tj. zaledwie 28,1 % prognozowanej kwoty, (plan w wysokości 100 000 zł przyjęto na podstawie wykonania w roku 2005 r.) .
ü podatek dochodowy od osób fizycznych. – na planowaną kwotę udziałów 642 432 zł., otrzymano 271 795 zł tj. 42,3 % zaplanowanych wpływów.
ü opłaty za wodę i ścieki - wpływy w kwocie 114 999 zł., tj. 51,8 % należności dot. opłat naliczonych za I kwartał 2006 r. oraz zaległości z lat poprzednich. Stan zaległości na koniec I półrocza 2006 r. wynosi 108 705 zł. Od 1 kwietnia 2oo6 roku zadanie z zakresu zaopatrzenia w wodę oraz odbioru i oczyszczania ścieków od mieszkańców gminy Sławoborze przejęła Spółka z oo Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Kołobrzegu. Windykacja zaległości w opłatach za wodę i ścieki pozostaje nadal w gestii Urzędu Gminy.
ü wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu wyniosły 33 452 zł i aktualnie są niższe od uzyskanych w 2005 r. o 9 332 zł.
ü na dochody z najmu i dzierżawy składników mienia gminy składają się:
- wpływy z czynszów za lokale mieszkalne i socjalne,
- wpływy z czynszów za garaże i budynki gospodarcze,
- wpływy z dzierżawy lokali użytkowych (TP S.A., GOPS, PBS) oraz gruntów (telefonia komórkowa),
- wpływy z dzierżawy gruntów na cele rolne,
- wpływy z wynajmów okolicznościowych (sala w domu kultury, świetlice wiejskie)
Dochody z powyższych tytułów zrealizowano w granicach planu, wynoszą bowiem 29 010 zł, (46 %). Zaległości z tytułu najmu i dzierżawy w wys. 26 323 zł są wyższe w stosunku do kwoty na koniec 2005 r. o 4 041 zł i występują głównie w opłatach z tyt. najmu budynków i lokali przejętych od ANR.
ü dochody ze sprzedaży składników mienia – w omawianym okresie sprawozdawczym wyniosły 42 401 zł – 51,9 % planu. Zaległości w kwocie 4 855 zł wynikają z niedotrzymania terminów płatności rat za nabyte mienie w latach poprzednich.
ü wpływy z różnych rozliczeń - planowane w kwocie 435 500 zł z tyt. przekazania do użytkowania dystrybutorowi gazu wybudowanej przez gminę sieci gazowej. Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania nie otrzymaliśmy (poza otrzymaną w 2005 r.) żadnej wpłaty. Obecnie trwa procedura powołania arbitrów, którzy dokonają rozstrzygnięcia, czy przysługiwało stronie prawo do potrącenia z należności za sieć gazową anulowanego na mocy porozumienia zobowiązania gminy wobec wykonawcy sieci, będącego obecnie dystrybutorem gazu i użytkownikiem sieci.
ü wpływy z usług - planowane w wysokości 112 400 zł., wyniosły ogółem 92 935 zł., w tym za składowanie odpadów na wysypisku śmieci 2 146 zł – których nie przewidywano, ze względu na planowane zakończenie eksploatacji wysypiska, w rezultacie przedłużonej do końca 2007 r. Pozostałe wpływy uzyskano za: usługi grzebalne, opiekuńcze świadczone przez GOPS, odpłatność za posiłki w szkole.
ü wpływy z pozostałych źródeł dochodów (opłata produktowa, opłata skarbowa, za użytkowanie wieczyste, odsetki za nieterminowe wpłaty podatków i opłat oraz pozostałe odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, wpływy z różnych dochodów, darowizny pieniężne) wyniosły łącznie 21 079 zł. , co stanowi 46,2 planowanych ogółem wpływów tj. 45 600 zł.
Podatki i opłaty realizowane na rzecz gminy przez Urzędy Skarbowe, wykonano następująco:
· Podatek od działalności gospod. osób fiz. opłacany w formie karty podatk. 5 272 zł (52,3%),
· Podatek od czynności cywilno-prawnych 12 855 zł (64,3%),
· Podatek od spadków i darowizn 236 zł., (11,8 %)
· Podatek dochodowy od osób prawnych – 1 714 zł (- 24,5%).
Skutki obniżenia przez Radę Gminy w drodze podjętych uchwał w sprawie wysokości stawek podatków lokalnych na 2006 r., obliczone za okres objęty sprawozdaniem wyniosły 164 516 zł. Cała kwota obniżenia wynika z obniżek stawek podatku od nieruchomości, ponieważ stawka podatku rolnego na terenie naszej gminy obowiązuje w wysokości ustalonej ustawowo. Natomiast kwota umorzeń i odroczeń podatków poza okres sprawozdawczy wyniosła łącznie 25 457 zł. i dotyczyła tylko łącznego zobowiązania pieniężnego.
2. Subwencja ogólna z budżetu państwa
Subwencja ogólna w budżecie gminy na 2006 r. wynosi 3 192 172 zł. Składa się z następujących części:
§ wyrównawcza w wys. 991 474 zł., otrzymana w kwocie 495 738 zł, (50,0 %)
§ subwencja równoważąca 17 243 zł., otrzymana w kwocie 8 622 zł, (50,0 %)
§ subwencji oświatowej 2 183 455 zł otrzymana w kwocie 1 343 664 zł (61,5 %)
W trakcie wykonania budżetu Ministerstwo Edukacji i Nauki dokonało ostatecznych wyliczeń subwencji oświatowej, wskutek czego subwencja oświatowa dla gminy Sławoborze uległa zmniejszeniu o kwotę 39 837 zł.
Subwencja ogólna stanowi 39,6 % strony dochodowej gminy i jest pierwszym, co do wielkości źródłem zasilenia budżetu gminy.
3. Dotacje celowe oraz środki na dofinansowanie zadań własnych gminy z innych źródeł.
W I półroczu 2006 r. gmina Sławoborze otrzymała dotacje celowe w łącznej kwocie 1 326 591 zł. Dotacje stanowią 28,5 % wykonanych dochodów gminy. Otrzymano je z następujących źródeł:
1) Dotacje z budżetu państwa na realizację wymienionych niżej zadań:
· zadania zlecone z zakresu administracji rządowej 871 151 zł., w tym na: świadczenia społeczne, świadczenia rodzinne, utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, funkcjonowanie USC, prowadzenie ewidencji ludności, aktualizację spisów wyborców.
Wykonanie dochodów i realizację wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej przedstawiają załączniki Nr 4 i 7.
· na realizację zadań własnych bieżących gminy 395.498 zł., (69,3%), w tym na dofinansowanie:
- dożywiania uczniów w szkołach 67 268 zł.,
- świadczenia społeczne (zasiłki okresowe) 112 150 z
- stypendia socjalne 160 760 zł.,
- zakup wyprawek szkolnych dla pierwszoklasistów 2 300 zł.,
- utrzymanie ośrodka pomocy społecznej w tym: płace i pochodne od wynagrodzeń 48 000 zł,
- wydatki obronne i wojskowe 5 000 zł.
Plan dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych j. w. wynosi 570 344 zł, do przekazania pozostała jeszcze na podstawie otrzymanych decyzji w tym roku kwota 174 866 zł.
2) Dotacje celowe otrzymane z powiatu na dofinansowanie imprez objętych Powiatowym Kalendarzem Imprez Kulturalnych i Sportowych - 1.400 zł, w tym na:
· organizację Pleneru Młodych Plastyków „Sławoborska Paleta” 500 zł.,
· Ogólnopolski Turniej Szachowy – „Rokosowo 2006” 400 zł.,
· Powiatowe eliminacje Konkursu Piosenki Dziecięcej 300 zł.,
· Impreza rekreacyjna („Majówka”) 200 zł.,
· Turniej drużynowego tenisa stołowego 300 zł.
3) Dotacje z funduszy celowych na realizację zadań własnych
· z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na dofinansowanie stypendiów uczniom Publicznego Gimnazjum w Sławoborzu otrzymano 6 300 zł.
4) Dotacje z samorządu województwa (Urząd Marszałkowski)
Z planowanej na 2006 r. dotacji w wysokości 1 628 000 zł., na dofinansowanie kosztów budowy hali sportowej przy szkole nie otrzymano żadnych środków finansowych, z uwagi na otrzymanie faktury za wykonanie robót budowlanych w miesiącu lipcu b.r. W dniu 26 czerwca b.r. Urząd Gminy otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego pismo informujące o zmniejszeniu przyznanej w 2004 r. dotacji na ten rok o 128 000 zł i przeniesieniu jej na 2007 r. Tym samym otrzymanie dodatkowego 1 000 000 zł na budowę hali sportowej stało się nierealne.
W budżecie gminy na 2006 r. planowano również otrzymanie środków finansowych na dofinansowanie zadania inwestycyjnego budowa terenowych urządzeń sportowych ... z tzw. „mechanizmu norweskiego”. Z uwagi na nie spełnienie niektórych wymogów formalnych wniosek został odrzucony. Istnieje możliwość poprawy złożonych dokumentów i aplikowania w następnym terminie naboru wniosków do wspomnianego „mechanizmu” w 2007 r. Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku wniosku na budowę obiektu socjalnego na stadionie, odrzuconego z uwagi na fakt korzystania przez gminę z dotacji na budowę hali sportowej z tego samego źródła, tj. Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Wg kryteriów Urzędu Marszałkowskiego dofinansowany z funduszu może być tylko jeden projekt realizowany w gminie.
Wobec powyższego wymagana jest dalsza (częściowo już dokonana) korekta planu dotacji i środków zaplanowanych w budżecie gminy na dofinansowanie zadań własnych gminy. Wskutek jej wprowadzenia plan dotacji wynoszący wg uchwały budżetowej na 2006 r. 3 582 868 zł wyniesie po zmianach 1 138 744 zł.
Wszystkie otrzymane dotacje i środki finansowe wykorzystywane są zgodnie z przeznaczeniem.
III. WYKONANIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH.
Wydatki budżetowe gminy za omawiany okres sprawozdawczy wyniosły 4 035 333 zł, co stanowi 32,2 % planowanych wydatków na 2006 rok. Przyczyną niskiego wykonania wydatków budżetowych gminy jest brak realizacji zadań inwestycyjnych zaplanowanych w budżecie gminy. Dane liczbowe z wykonania wydatków budżetowych gminy przedstawiają załączniki od numeru 5 do 8.
Struktura zrealizowanych wydatków (przedstawiona w tabeli w cz. I poz. 2 niniejszej informacji) wskazuje, że ponad 46,1 % wydatków stanowią płace i pochodne od wynagrodzeń, następne to świadczenia społeczne i stypendia.
Do zadań własnych samorządu należą wszystkie zadania związane z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej. Zadania zlecone natomiast wykonywane są przez gminę na rzecz mieszkańców gminy, ale w imieniu administracji rządowej, która na ich wykonanie przekazuje gminie odpowiednie dotacje.
Na wydatki budżetowe własne wykorzystano 3 297 275 zł tj. 30,7 % planu., natomiast na zadania zlecone przez administrację rządową wydatkowano 738 059 zł., tj. 41,1 % przewidzianej na nie kwoty.
Struktura rodzajowa wykonanych wydatków w I półroczu 2006 r. w jednostkach org. gminy.
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
Wskaźnik wykonania |
Struktura w budżecie gm |
Urząd Gminy |
7 412 635 |
1 431 565 |
19,3 |
35,5 |
- wynagrodzenia i pochodne |
1 045 244 |
573 911 |
54,9 |
|
- wydatki majątkowe i inwestycje |
4 573 873 |
52 262 |
1,1 | |
- obsługa długu i spłaty odsetek |
50.000 |
16 530 |
33,1 | |
- dotacje |
15 000 |
7 500 |
50,0 | |
- pozostałe wydatki bieżące |
1 728 518 |
781 362 |
45,2 | |
Zespół Szkół Publicznych |
2 470 655 |
1 379 994 |
55,9 |
34,2 |
- wynagrodzenia i pochodne |
2 142 531 |
1 151 209 |
53,7 |
|
- odpisy na z-dowy fundusz świadczeń socj. |
112 427 |
29 000 |
25,8 | |
- pozostałe wydatki bieżące |
215 697 |
199 785 |
92,6 | |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
2 649 637 |
1 223 774 |
46,2 |
30,3 |
- wynagrodzenia i pochodne |
355 288 |
183 931 |
51,8 |
|
- świadczenia społeczne |
2 222 698 |
1 010 189 |
45,5 | |
- inwestycje |
|
|
| |
- pozostałe wydatki bieżące |
71 651 |
29 654 |
41,4 | |
R A Z E M |
12 532 927 |
4 035 333 |
32,2 |
100,0 |
Informacje opisowe z wykonania planów finansowych jednostek Zespołu Szkół Publicznych i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej załączone są do niniejszego sprawozdania i stanowią integralną jego część.
Urząd Gminy.
Wydatki realizowane w Urzędzie Gminy wyniosły ogółem 1 431 565 zł, tj. zaledwie 19,3 % planowanych w budżecie na 2006 r.. Jak już wcześniej wspomniano, przyczyną niskiej realizacji wydatków budżetu było minimalne zaangażowanie wydatków na inwestycje (1,1 %). Wobec faktu, że Urząd Gminy jest inwestorem dla inwestycji gminnych, wykonanie budżetu w tym zakresie dotyczy bezpośrednio planu finansowego realizowanego przez Urząd.
W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej wydatki budżetowe w Urzędzie Gminy wykorzystano na wykonanie niżej wymienionych zadań:
Dział 010 Rolnictwo i Łowiectwo ............................................................................. Plan 30 000 zł, Wyk. 18 722 zł (62,4%);
Realizacja przedsięwzięcia „Zintegrowana Gospodarka Wodno-Ściekowa w Dorzeczu Parsęty” finansowana z Funduszu Spójności wiąże się wymogami, które muszą spełnić gminy. W związku z tym koszty wykonania brakujących dokumentów, co miało miejsce w I półroczu 2006 r., dotyczyło wykonania: wyrysów działek, aktualizacji map, cyfrowego opracowania map do celów projektowych inwestycji pokrywane są z budżetu gminy i ewidencjonowane w tym rozdziale. Ponadto gmina poniosła koszty sporządzenia aktu notarialnego, sporządzonego na okoliczność przekazania infrastruktury wodno-ściekowej do MWiK Spółka z o.o. w Kołobrzegu.
Wydatki poniesione na wymienione wyżej zadania wyniosły …………………………………. 15 945 zł.
W dziale tym - rozdz. 01030 Izby rolnicze ewidencjonowane są wpłaty gmin na rzecz Izb Rolniczych w wys. 2 % od zrealizowanych wpływów z tyt. podatku rolnego. W omawianym okresie sprawozdawczym wyniosły one ………… 2 777 zł.
Dział 400 Wytwarzanie i zaopatrzenie w energię elektryczną, gaz i wodę ....... Plan 160 000 zł., wyk. 97 678 zł (61,0 %)
Wydatki dotyczą bieżącego utrzymania i pokrycia kosztów eksploatacji wodociągów oraz dostarczania wody w I kwartale 2006 r.
Do ważniejszych wydatków poniesionych w wymienionym wyżej zakresie należą:
ü wynagrodzenia dla pracowników, umowy-zlecenia, pochodne, odpisy, ………................................………21 615 zł
ü ekwiwalenty, ryczałty i podróże służbowe pracowników obsługi wodociągów …...............................……… 1 474 zł,
ü zakup części zamiennych do urządzeń wodociągowych (wtyczki, złączki, zawory, nakrętki, śruby, czujniki, zaciski, redukcje, mufy, zamki, puszki …) ………............................................................…………………………….. 1 136 zł
ü zakup energii elektrycznej ………….....................................………………………………………………… 34 200 zł,
ü dostawa wody do sołectwa Biały Zdrój, opłata za dozór techniczny urządzeń specjalistycznych oraz badania bakteriologiczne wody, wynajem dźwigu do wymiany pomp, podział działek, serwis oprogramowania systemu „Woda” taśmy do drukarki i inne. ……..............................................................................…………………. 15 572 zł,
ü opłaty za gospod. korzystanie ze środowiska (pobór wody), zakup znaków sądowych do ksiąg wiecz. ........6 968 zł.
ü dopłata do wody (1 m3 ) dla MWiK Spółka z o.o. Kołobrzeg (część) ………………...................................… 6 689 zł
ü wydatki na zakupy inwestycyjne (zakup 2 pomp do Mysłowic i Słowieńska) …................................ ……. 10 024 zł.
Dział 600 Transport i łączność .................................................................................. Plan 66 000 zł wyk. 18 147 zł (27,5 %)
Wydatki dotyczą utrzymania dróg gminnych i przyległych chodników w tym:
· wynagr. tyt. umowy - zlecenia wypłacone za zimowe utrzymanie dróg (odśnieżanie), usługi transp.….. 2 698 zł zł:,
· zakup materiałów i wyposażenia w tym: do wykonania odwodnienia ul. Kolejowej ( rury, wpusty, trójnik…), cementu, piasku do przekładania nawierzchni chodników ......................................................……………. 5 742 zł
· zakup usług remontowych i pozostałych ,5 681 zł w tym: odśnieżanie dróg (4 715 zł), transport piasku do remontu chodników (966 zł).
· zakup zagęszczarki (ubijak płytowy z gumą do zagęszczania) ………………..................................….……. 4 026 zł.
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa ....................................................................... Plan 30 500 zł wyk. 15 978 zł (52,4 %)
· remonty mieszkań (materiały) ………………………………………......................................………….…… … 74 zł.,
· wyceny nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, ogłoszenia prasowe o przetargach, wyrysy działek i in.
....................................................................................................................................................................... 6 039 zł,
· wycinka i zrywka drewna z lasu, wywóz ……………………...............................………………………… 9 694 zł,
· opłaty notarialne i sądowe …………………………..................................……………………………….… 16 zł.
710 Działalność usługowa ......................................................................................... Plan 39 900 zł wyk. 32 905 zł (82,5%)
· w zakresie planu zagospodarowania przestrzennego - za sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy celu publicznego, dot. zabudowy mieszk. lub zmiany sposobu użytkowania nieruchomości … 6 122 zł.,
· prace geodezyjne (nieinwestycyjne) – nie odnotowano wydatków,
· Cmentarze – wywóz śmieci, sporządzeni kopii mapy cmentarza w Powalicach ……...........................….. 115 zł
750 Administracja publiczna ............................................................. Plan 1 062 845 zł., wyk. 575 497 zł., (54,2 %) w tym:
O koszty obsługi rady gminy (diety, ryczałty, szkolenia, podróże służbowe ..) 31 078 zł, (40,6 %)
· wynagrodzenie przewodniczącego 4 800 zł.,
· diety sołtysów za udział w sesjach 29 440 zł.,
· zakupy: dyktafonu, flag, wizytówek przew., kwiatów, kawy, herbaty, napojów 1 179 zł
· podróże służbowe, kondolencje w prasie 459 zł
O utrzymanie administracji samorządowej (urząd gminy) .................. 917 826 zł wyk. 506 189 zł, (55,1%) w tym:
- wynagrodzenia osobowe i bezosobowe oraz pochodne od wynagrodzeń ...................................... 385 941 zł.,
- wydatki rzeczowe bieżące związane z funkcjonowaniem urzędu ..................................................... 120 248 zł., z tego:
ü zakup opału ………………..………………………………….……………………..….…………..…………………… 20 488 zł
ü prenumerata czasopism, materiałów szkoleniowych, periodyków…………………………………………………… 2 123 zł
ü materiały biurowe, w tym: tonery do kserokopiarki i drukarek, tusze, rolki do faxu, papier do ksero i komputerów i inne) …………………………………………………………………………………………………………………..……….... 10 843 zł
ü akcesoria komputerowe i licencje na użytkowanie programów…………………………………………..……...…… 1832 zł
ü środki czystości ………………………………………………………………….…..……………….………………….….. 923 zł
ü odzież ochronna i robocza dla pr. obsługi, badania profilaktyczne, ekwiwalenty…………………………….……… 576 zł
materiały do bieżących napraw i remontów, szafy biurowe, elementy wyposażenia biur ................................... 2 345 zł
ü zakupy reprezentacyjne (kwiaty, kawa, cukier, napoje…) ……………..…………………………….….………….. 696 zł
ü usługi telekomunikacyjne ………………………………………………………… ……………………………..…….. 9 449 zł
ü przesyłki listowe ………………………………………………………………………………………………………..…. 5 723 zł
ü obsługa prawna………………………………………………………………………. ………………..………………. 9 699 zł
ü serwis oprogramowań komputerowych użytkowanych na stanowiskach pracy , BIP ………………....……....…...4 651zł
ü opłaty za udział w szkoleniach……………………………….………………………………………………..…..……. 2 235 zł
ü dostawa wody, transport drewna, zagospodarowanie zużytego sprzętu elektronicznego, …………………….. 1 635 zł
ü konserwacja i naprawa kserokopiarek (wymiana części), ……………………………………………...…………. 691 zł
ü zakup energii ……………………………………………………………………………………………….…….……..…4 342 zł
ü programy antywirusowe i LEX ……………………………………………………..………………….………………… 1 806 zł
ü podróże służbowe krajowe, ryczałty samochodowe ……………………………………….……….……………… 9 328 zł
ü pozostałe opłaty (za emisje pyłów, pełnomocnictwa, opłata skarbowa) ………………..………..……………….…. 1 694 zł
ü kontrola finansowo – problemowa w jednostkach ............................................................................................. 5 002 zł
ü odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych …………………………………………….………………..…13 930 zł
ü pozostałe: części, paliwo, przeglądy tech. Żuka, naprawa piły motorowej, dorabianie kluczy, itd. ….…….…... 2 655 zł
O wydatki gminy związane z zatrudnieniem bezrobotnych w ramach organizacji robót publicznych i interwencyjnych ……………………….......……………………………………………………………..……….. … 21 954 zł,
w tym:
- badania profilaktyczne, ekwiwalenty, woda, rękawice ochronne, narzędzia, szkolenia bhp ………………………. 667 zł
- koszty wynagrodzeń i pochodnych poniesione przez gminę .............................................................................. 18 149 zł
- odpisy na ZFŚS ………………………………………………………………………………………………..…….…... 3 138 zł
O składki członkowskie z tyt. przynależności gminy do organizacji i stowarzyszeń …………………….…... 15 899 zł
1) Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty 10 619 zł.,
2) Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna 500 zł.,
3) Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych 2 200 zł.,
4) Euroregion Pomerania 2 580 zł.
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpoż. ........................................ Plan 159 553 zł, wyk. 37 286 zł, (23,4%)
W dziale tym występują wydatki na:
O utrzymanie jednostek ochotniczych straży pożarnych, w Sławoborzu, Słowieńsku, Rokosowie i Powalicach plan 66 553 zł., wyk. 30 648 zł.,(21,9 %) w tym:
· ekwiwalenty za udział strażaków w akcjach ratowniczo-gaśniczych, szkoleniach …………………………………… 829 zł.,
· zakup paliwa (etylina, olej napędowy), płyny techn. do samochodów i sprzętu specjalnego, materiały do remontu pomieszczeń w strażnicy w Sławoborzu, części zamienne, farby do konserwacji pojazdów, sprzęt, ogrzewanie remizy w Słowieńsku, badania techniczne pojazdów, ubezpieczenia pojazdów i strażaków ............................................. 17 377 zł
· zakup energii (oświetlenie strażnic i ogrzewanie budynku w Sławoborzu) ………………………………….….…... 6 544 zł
· wydatki na wynagrodzenia i pochodne kierowców i komendanta OSP ……………………………………………. 5 898 zł
O wydatki z zakresu obrony cywilnej, wojskowe ........................................... Plan 13 000 zł., wyk. 6 637 zł., (51,1%), związane były z wykonaniem następujących zadań:
- działania profilaktyczne związane z „ptasią grypą” …........………………………………………………..….…….... 1 399 zł
- podróże służbowe ………………………………………………………………………………………………………….. 232 zł
- zakup radiotelefonu z osprzętem, oprogramowanie .........................................................................................….. 4 346 zł.
- materiały biurowe, usługi introligatorskie ………………………………………………………………………………… 189 zł
- zwrot kosztów przejazdu poborowych na komisje wojskowe ………………………………………………………….. 471 zł.
756 – 75647 Pobór podatków ....................................................................................... plan 7 200 zł., wyk. 3 926 zł (54,5 %)
Wydatki obejmują:
- wypłaty prowizji dla sołtysów ……………………………………………………………………………………………… 1 829 zł
- koszty egzekucji komorniczej podatków i opłat oraz przesyłki listowe (decyzje, upomnienia... )……………………. 2 097 zł.
Dział 757 Obsługa długu publicznego ............................................................... plan 50.000 zł., wyk. 16 530 zł., (33,1%)
- to koszty poniesione na zapłatę odsetek od kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich na finansowanie inwestycji oraz kredytu w rachunku bankowym zaciągniętego w br..
Dział 758 Różne rozliczenia .................................................................................. Plan 15 400 zł wykon. 8 739 zł ( 56,8 %)
Występują tu wydatki związane z obsługą bankową rachunków, z których korzysta Urząd Gminy, (prowizje, opłaty za przelewy, za obsługę kasową).
Dział 801 Oświata i wychowanie .......................................................................... plan 2 966 910., wyk. 92 435 zł.,( 3,1 %)
Z zakresu tego działu podstawowe zadania realizuje Zespół Szkół Publicznych, Urząd Gminy natomiast wykonuje niżej wymienione zadania:
O dowożenie uczniów do szkół, świadczone przez PKS ........................ plan 139 920 zł, wyk. 76 590 zł., (54,7%)
Dowóz uczniów odbywa się autobusami PKS do szkoły podstawowej i gimnazjum w Sławoborzu, do oddziałów przedszkolnych w Sławoborzu i do Gimnazjum w Lekowie.
Dzieci z terenu gminy Sławoborze uczęszczające do Szkoły Podstawowej w Rusinowie, dowożone są na podstawie porozumienia z Wójtem Gminy Świdwin, ich autobusem szkolnym -. koszty dowozu w I półroczu 2006 r. wyniosły 4 704 zł.
O zakup paliwa, koszty eksploatacji Opla Vivaro, służącego do transportu dzieci niepełnosprawnych do szkoły oraz innych osób niepełnosprawnych do ośrodków rehabilitacji, wyniosły w I półroczu b.r. 6 386 zł.
O pozostała działalność: wynagrodzenie komisji egzaminacyjnej ds. kwalifikacji zawodowych nauczycieli , zakup nagród książkowych dla uczniów na zakończenie roku szkolnego, …………………………………………....................... 1 779 zł,
O Wydatki na inwestycje – budowa hali sportowej ...................................... plan 2 812 200 zł., wyk. 7 320 zł., (0,3%).
W wydatkach na tą inwestycję w I półroczu 2006 r. odnotowuje się tylko zapłatę f-ry za nadzór dla RZI Człuchów.
851 Ochrona zdrowia .......................................................................................... plan 40 292 zł., wyk. 16 288 zł.,( 40,4 %)
Wydatki realizowano zgodnie z Gminnym Programem Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w gminie Sławoborze oraz przyjętych do realizacji dodatkowych zadań (wnioski kierowane do Komisji w trakcie wykonywania budżetu). Środki Funduszu wykorzystano w sposób następujący:
ü wynagrodzenie za udział w pracach Komisji,............................................................................................. ......... 617 zł
ü wpieranie inicjatyw placówek oświatowych, oświatowo - wychowawczych, sołectw w realizacji Gminnego Programu :
- finansowanie imprez choinkowych i z ok. Dnia Dziecka w sołectwach ...................................... .......... 2 904 zł
- zakup radiomagnetofonów do świetlic w Słowenkowie, Słowieńsku, i Mysłowic....................... .............. 987 zł
- zakup biletów do muzeum dla dzieci z terenu gminy ............................................................................. 309 zł
ü pomoc dla uzależnionych od alkoholu i ich rodzin ................................................................................................... 730 zł
ü zakup publikacji, czasopism i innych materiałów edukacyjnych ............................................................................. 933 zł
ü zakup i realizacja programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, pokrycie kosztów wystawianych spektakli teatralnych o tematyce wychowawczej i poruszających problemy uzależnień, spektakle, ................................... 2 170 zł
ü dotacja dla Towarzystwa Przyjaciół Dzieci na prowadzenie świetlicy wsparcia dziennego przy szkole .............. 7 500 zł
Środki przeznaczone realizację zadań z zakresu zwalczania narkomanii w kwocie 3 542 zł w I półroczu 2006 r. nie były wykorzystywane.
852 Pomoc społeczna ............................................................................................... Plan 58 122 zł wyk. 25 359 zł (43,6 %)
W 2006 r. gmina Sławoborze przystąpiła do realizacji programu polegającego na organizacji prac społeczno – użytecznych. Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami osobom bezrobotnym biorącym udział w programie i wykonującym określone prace społecznie użyteczne przysługują świadczenia, które w części refundowane są przez PUP. Ogółem wypłacono w omawianym okresie sprawozdawczym 35 592 zł., z czego refundowano 21 355 zł. Koszty, jakie poniosła gmina na wypłatę tych świadczeń wyniosły w I półroczu 14 237 zł.
W związku z niewykorzystaniem dotacji otrzymanych w 2005 r. z budżetu państwa na zadania własne z zakresu pomocy społecznej dokonano ich zwrotu w tym roku zwrotów w następnym roku traktowane są jak wydatki
W zakresie podstawowych zadań opieki społecznej realizowanych przez gminę poprzez GOPS sporządzona jest przez tą jednostkę oddzielna informacja – załączona do niniejszego sprawozdania.
854 Edukacyjna opieka wychowawcza ........................................................... .Plan 173 914 zł, wyk. 163 086 zł ( 93,8 %)
W 2006 r Gmina Sławoborze otrzymała z budżetu państwa kolejną dotację na realizację własnych zadań bieżących z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń systemu pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym w wysokości 164 187 zł. Stypendia wypłacane były w formie gotówkowej na podstawie decyzji wydanych w roku ubiegłym.
W dniu 7 października 2005 r. podpisana została umowa z EFRWsiPol. w Warszawie na refundację stypendiów szkolnych dla 15 uczniów po 280 zł. W roku bieżącym wykorzystano pozostałą część refundacji w kwocie 6 300 zł.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska ................................ plan 541 156 zł, wyk.169 359 zł.,( 31,3 %),
W dziale tym występują koszty związane z:
O gospodarką ściekową i ochroną wód ……….................................…………. plan 401 360 zł wyk. 104 607 zł (26,1%)
w tym:
- wynagrodzenia osobowe i bezosobowe oraz pochodne od wynagrodzeń ............................................................... 37 384 zł.,
- ważniejsze wydatki rzeczowe, to: ,
ü przeglądy aparatów powietrznych, płukanie kanalizacji sanitarnej (WUKO) ........................................................ 1 286 zł.,
ü analizy fizykochemiczne ścieków ............................................................................................................................ 900 zł.,
ü zakup energii elektrycznej, zużytej przez urządzenia ......................................................................................... 28 569 zł
ü podróże służbowe pracowników i ryczałty na jazdy lokalne, ekwiwalenty za pranie i odzież ............................. 1700 zł.,
ü opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska i kary za wprowadzanie zanieczyszczeń ............................... 1 969 zł
ü raty za modernizację oczyszczalni ścieków ......................................................................................................... 24 000 zł
ü części zamienne do urządzeń, zegar sterujący do oczyszcz.w Rokosowie, usł. telekom. ..................................... 145 zł
ü analiza techniczna – operat wodno/prawny ........................................................................................................... 3278 zł
ü dopłaty do usług przyjmowania i oczyszczania ścieków świadczonych przez MwiK K-g (część) ....................... 11 376 zł.
O gospodarką odpadami ...................................................................................... plan 24 700 zł, wyk. 10 243 zł (41,5 %).
W I półroczu 2006 r. wydatki dot.:
ü wynagrodzeń pracownika dozorującego wysypisko, ….......................................................................................... 7 886 zł,
ü opłaty za zanieczyszczenie środowiska …………………………......................................................................... 35 560 zł
O oczyszczanie wsi ……………………………………………………………………... plan 8 800 zł., wyk. 3 399 zł.,(38,6%), ( wywóz śmieci z pojemników usytuowanych w miejscach publicznych, (REMONDIS) zbiórka śmieci z terenu gminy, paliwo do kosiarki, worki na śmieci ....
O oświetlenie ulic, placów i dróg ……………………………………………………………... 99 796 zł., wyk. 48 332 (48,4) w tym:
- zakup materiałów do naprawy urządzeń oświetlenia ulicznego ……………………………………………. 133 zł
- zakup energii do oświetlenia ulic, placów i dróg …………………………………………………………. 32 830 zł,
- pokrycie kosztów konserwacji punktów świetlnych oraz usuwanie awarii …………………………… 15 369 zł.
O pozostała działalność ........................................................................................ plan 6 500 zł, wyk. 2 777 zł (42,7 %),
w tym:
- zakup paliwa, części do kosiarki, rękawic, sekatora, materiały do remontu przystanku w Ślepcach … 1 779 zł
- zabranie przez ANIMALS bezdomnych, wałęsających się psów ………………………………………..1 000 zł.,
Dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego ………………………… plan 298 655 zł., wyk. 109 020 zł., (36,5 %)
O Biblioteka gminna ………………………………………………………………… plan 47 125 zł., wyk. 22 929 zł., (48,7%),
w tym:
- wynagrodzenia osobowe pracownika i pochodne od wynagrodzeń ....................................................................... 13 704 zł.,
- zakup książek do księgozbioru ………………………………………………………………. ......................................... 4 108 zł.,
- upominki dla dzieci – ferie zimowe w bibliotece …………………………………………………………………………… 177 zł
- prenumerata czasopism, druki, art. biurowe …………………….................................................................................... 918 zł.,
- zakup wyposażenia (biurka, verticale, firany, czajnik), akcesoria komputerowe (mysz, tusz, gry …) ……………….. 2 204 zł,
- środki czystości, usługi telekom., ,ubezpieczenie księgozbioru ………………………………………………………….. 1 037 zł
- odpis na ZFŚS ………………………………………………………………………………………………………………….. 733 zł
O Dom kultury i świetlice wiejskie ................................................................. plan 245 830 zł., wyk. 84 991 zł ( 34,6%), w tym:
- Wynagrodzenia osobowe pracowników i pochodne od wynagrodzeń .………………………….………………. 35 980 zł.,
- wynagrodzenia z tyt.: umów-zlecenia instruktorów śpiewu i kółka teatralnego, świetlicowych oraz opraw muzycznych zabaw tanecznych ……………………………………………………………………………….…………………........ 13 565 zł.,
Wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem domu kultury i świetlic wiejskich:
- zakup materiałów do remontów świetlic (styropian, parapetnik, blacha, ….) ……………………………………… 2 765 zł
- zakup środków czystości, wywóz szamba (świetlice), czyszczenie komina, za wode i ścieki, rozm.telef. ……… 2 558 zł
- artykuły papiernicze i szkolne do pracy z dziećmi w świetlicach, prenumerata „Magazyn Rolniczy” …………… 2 121 zł
- zakup wyposażenia do domu kultury i świetlic wiejskich: (czajniki – Krzecko, Słowieńsko,, sztućce, talerze, krzesło - DK, telewizory – Słowieńsko, Słowenkowo, DVD – Powalice, Krzecko……………………………………………… 3 270 zł,
- monitor, akcesoria komputerowe do domu kultury (kawiarenka, stan. pracy) …………………………………….. 1 634 zł.
- zakup energii elektrycznej i opał u do świetlic ……………………………………………………………………… 12 858 zł
- organizacja imprez: ferie – kulig, turnieje – tenis stołowy, brydż, szachy, ognisko – „Powitanie wiosny”, …….. 2 289 zł
oraz z ok.: Dnia Dziecka i Dnia Matki, Dzień Kobiet (art. żywnościowe, upominki) ………….…………………… 1 410 zł
Sławoborska Paleta, Plener Plastyczny, „Ptaki, ptaszki’ ………………………………………………… 505 zł
- przejazdy na basen, wynajem Kain WC, badania lekarskie pracowników ………………………………………… 815 zł
- odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ………………………………………………………………. 1 466 zł.
Na obniżenie kosztów funkcjonowania świetlic wiejskich wpływa możliwość zatrudnienia świetlicowych w ramach organizacji prac interwencyjnych.
O Promocja gminy i współpraca z zagranicą …………………………………… plan 5 700 zł wyk. 1 100 zł. (19,3 %)
W ramach współpracy z niemiecką Gminą Loiching zaproszono do Polski grupę młodzieży niemieckiej, która wspólnie z młodzieżą polską - w ramach realizacji programu integracyjnego - wypoczywała w ośrodku wypoczynkowym w Kołobrzegu.
Koszty pobytu w 60 % pokryty zostanie ze środków Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania. W wydatkach wykazanych wyżej występuje zaliczka pobrana przez pracownika Urzędu na pokrycie kosztów imprez towarzyszących pobytowi młodzieży, (rejs statkiem, bilety do muzeum itp…. ). W projekcie wzięły udział 52 osoby z obu państw.
Dział 926 Kultura fizyczna i sport ………………………………….……………. plan 1 656 613 zł., wyk. 30 073 zł., ( 91,2 %)
O Obiekty sportowe ………………………………………….…………… plan 1 591 213 zł wyk. 8 639 zł ( 0,5 %)
W rozdziale tym, zgodnie z uchwałą budżetową wykazano planowane środki z „funduszu norweskiego” i FRKF na realizacje 2 projektów (budowa boisk …. i obiektu socjalnego na stadionie). Wnioski na dofinansowanie tych zadań odrzucono, co opisano na str. 6 niniejszej informacji.
Wydatki poniesione w I półroczu 2006 r. dot.: prac remontowo-modernizacyjnych na stadionie: budowa boksów dla zawodników rezerwowych, naprawa trybun, odnowienie szatni, utrzymanie płyty boiska na stadionie w Sławoborzu i boisk w sołectwach ………………………………………………………………………………………………………………………… 8 639 zł.
O Zadania pozostałe z zakresu kultury fizycznej ……………..……………. Plan 65 400 zł, wyk. 21 433 zł (32,8 %)
Zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu realizowano poprzez:
1) dofinansowanie rozgrywek piłkarskich (klasa „okręgowa” seniorzy, juniorzy, młodzicy, żaki) - koszty dojazdu na zawody, diety, ryczałty i dojazdy sędziów, zakup podstawowego sprzętu piłkarskiego, badania lekarskie, opłaty regulaminowe, wynagrodzenie trenera ………………………………………………………………………… 17 323 zł
2) prowadzenie sekcji tenisa stołowego w domu kultury (wynagrodzenie instruktora) ………………………. 2 400 zł
3) tenis stołowy – liga …………………………………………………………………………………………………… 859 zł
4) pozostałe dyscypliny: brydż, strzelectwo, szachy………………………………………………………………… 851 zł
5) (część wydatków związanych z organizacją zawodów w dyscyplinach wym w pkt. 3 ponoszono ze „środków domu kultury”) .
V. Wydatki na realizację zadań z zakresu administracji rządowej
Na wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej gmina otrzymała dotacje w kwocie 871 151 zł, z której wykorzystano 738 059 tj. 84,7 % otrzymanych środków. Wykonanie wydatków budżetu gminy związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w I półroczu 2006 r. przedstawia załącznik nr 7.
Zdania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez Urząd Gminy, to:
- Urząd Stanu Cywilnego, ewidencja ludności i wydawanie dowodów osobistych ……… .................................. 25 124 zł,
- Aktualizacja spisów wyborców ………………………………………………..………………….……………………...... 115 zł,
Natomiast Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania administracji rządowej z zakresu opieki społecznej, do których należą:
- opłacanie składek na bezp. zdrowotne za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej ……… 4 455 zł
- zasiłki i pomoc w naturze ………………………………………………………………………………………………… 51 801 zł,
- świadczenia rodzinne ……………………………………………………………………………..…………..………. 656 525 zł.
Szczegółowe informacje z zakresu pomocy społeczne zleconych gminie przez administracje rządową znajdują się w sprawozdaniu opisowym sporządzonym przez GOPS, załączonym do niniejszego sprawozdania.
VI. Realizacja inwestycji
Wydatki inwestycyjne poniesione w I półroczu 2006 przedstawia załącznik nr 13. Dotyczyły one:
1) Budowy hali sportowej przy szkole: nadzór inwestorski wg umowy 7 320 zł. Nakłady poniesione od początku realizacji do otrzymania ostatniej niezapłaconej f-ry (lipiec 2006 ) wyniosły 2 906 121 zł, w tym ze środków MEN 322.000 zł.
2) Modernizacji oczyszczalni w Sławoborzu – realizacja obejmuje spłatę w wysokości netto 24.000 zł zobowiązania z tyt. zakupu i instalacji w 2004 r. urządzeń modyfikujących technologię oczyszczalni w Sławoborzu.
3) Zakupów inwestycyjnych: pompy do hydroforni (Słowieńsko i Mysłowice) szt. 2 i zagęszczarki …………….. 14 050 zł
4) Nie wystąpiły wydatki na realizację programu prowadzonego przez ZMiG Dorzecza Parsęty pn.: Wrota Parsęty.
Wójt Gminy
Oskar Smulski
Oprac. Skarbnik Gminy Maria Wróbel