Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie
RIO-WK-0913-694/21/D/2005 Szczecin, dnia 16 maja 2005 r.
Uprzejmie informuję Szanownego Pana Wójta, że Regionalna Izba
Obrachunkowa w Szczecinie, działając na podstawie art. 5 ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001r. Nr
55, poz. 577, Nr 154, poz. 1800, z 2002r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 149,
poz. 1454), przeprowadziła w okresie od 14.04. do 21.04.2005r. kontrolę doraźną
gospodarki finansowej. Przedmiotem kontroli było finansowanie inwestycji pn.
„Modernizacja urządzeń oczyszczalni ścieków w Sławoborzu”.
Protokół kontroli przekazano Panu w dniu 21 kwietnia 2005r.
W wyniku przeprowadzonej kontroli ustalono:
1. W dniu 06.10.2004r zawarto umowę z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym
„Acvabud” – Bogusław Pudzianowski, Stara Kopernia 20A, na wykonanie
modernizacji oczyszczalni ścieków w Sławoborzu polegającej na:
- dostawie i montażu dwóch dmuchaw typu Roots”a,
- dostawie dyfuzorów membranowych,
- wykonanie z rurowych dyfuzorów membranowych instalacji do drobno
pęcherzykowego napowietrzania ścieków w strefie nitryfikacji,
- wykonaniu szafy sterowniczej do automatycznego sterowania pracą
dmuchaw,
- wykonaniu rozruchu technologicznego oczyszczalni, po wykonaniu modernizacji.
Zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych, polegających na montażu urządzeń (łączna wartość zamówienia nie przekraczała 60.000
EURO), udzielono w trybie zapytania o cenę, co było niezgodne z art. 6 ust. 3
ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U.Nr
19, poz. 177, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537), za co
odpowiedzialność ponosi Wójt Gminy – strony 2, 3, 4 protokołu.
2. Zawierając umowę w dniu 06.10.2004 r. na wykonanie modernizacji
oczyszczalni ścieków za cenę 171.200,00 zł (brutto), zaciągnięto
zobowiązanie pieniężne na rok bieżący i lata następne, pomimo braku
zabezpieczenia środków na ten cel w budżecie , czym naruszono art. 60 ust. 2
pkt 1 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity: Dz.U. Dz 2001 r. Nr 142, poz 1591, z 2002 r. Nr 23,
poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.
1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz.
1055, Nr 116, poz. 1203), za co odpowiedzialność ponosi Wójt Gminy –
strony 4, 5 protokołu.
3. Nie wystawiono faktur dla firmy Poszukiwania Nafty i Gazu „Nafta” Spółka
z o.o. Piła i nie wyegzekwowano należnej opłaty w kwocie 48.235,60 zł
(brutto) za dostarczenie w okresie od 16.09. do 21.10.2003 r. na wysypisko
gminne 1.127 Mg odpadów powierniczych, co było niezgodne z § 3 umowy
z dnia 11 sierpnia 2003 r. na korzystanie z wysypiska w m. Lepino, za co
odpowiedzialność ponosi Skarbnik Gminy – strony 10, 11 protokołu.
4. Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Insbud” – Mirosław Sokalski Bonin
(dostawca odpadów powierniczych powierniczych w okresie kwiecień – wrzesień 2003 r.) nie wykonał na własny koszt rekultywacji wysypiska gminnego w m. Lepino, pomimo upływu terminu umownego z miesiącem kwietniem 2004 r.,co było niezgodne z § 2 umowy, zawartej 28.04.2003 r. na dostawę odpadów, za co
odpowiedzialność ponosi Wójt Gminy – strony 8, 9 protokołu.
Oprócz wyżej wymienionych nieprawidłowości w trakcie kontroli ustalono
inne drobniejsze uchybienia, które zostały wskazane w protokole kontroli, ale nie
ujęte w niniejszym wystąpieniu z uwagi na ich mniejszy ciężar gatunkowy.
W celu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w protokole kontroli oraz
usprawnienia pracy Urzędu Gminy niezbędne jest podjęcie następujących działań:
1. Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych.
2. Zaciąganie zobowiązań w granicach kwot wydatków określonych w budżecie
Gminy.
3. Wyegzekwowanie od firmy Poszukiwania Nafty i Gazu „Nafta” Spółka z o.o.
w Pile należnych opłat za dostarczanie odpadów powierniczych na
wysypisko gminne.
4. Wyegzekwowanie od Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych „Insbud” –
Mirosław Sokalski Bonin wykonania rekultywacji gminnego wysypiska
śmieci na własny koszt, zgodnie z zawartą umową.
Wyrażam przekonanie, że przeprowadzone czynności kontrolne oraz
powyższe wnioski przyczynią się do poprawy pracy Gminy.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach
Obrachunkowych przysługuje Panu prawo zgłoszenia na piśmie Do Kolegium Izby,
za moim pośrednictwem, zastrzeżeń do wniosków pokontrolnych dotyczących
zarzutów naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie w niniejszym wystąpieniu w terminie 14 dni od daty otrzymania tego
wystąpienia.
Stosownie do przepisów art. 9 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych byłbym wdzięczny za powiadomienie mnie w terminie 30 dni od
daty otrzymania niniejszego pisma o sposobie wykonania zaleceń lub
o przyczynach ich niewykonania.
Do wiadomości:
Szanowny Pan
Marek Kuźma
Przewodniczący
Rady Gminy
w Sławoborzu