Uchwała Nr VIII/55/2003
Rada Gminy w Sławoborzu
Z dnia 23 lipca 2003 roku
W sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwalenia budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) Rada Gminy uchwala co następuje:
§ 1
1. W celu opracowania projektu budżetu gminy Wójt Gminy w terminie do 15 września wydaje zarządzenie w sprawie założeń do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy.
2. Pracownicy Urzędu Gminy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani są do opracowania materiałów planistycznych w oparciu podane wskaźniki i zasady planowania wydatków do 5 października. Rady sołeckie mają składać do skarbnika gminy wnioski w sprawie zadań do realizacji z terenu ich działania do dnia 1 października, które po opracowaniu przedstawione będą wójtowi gminy celem ich weryfikacji i zatwierdzenia do ujęcia w projekcie budżetu.
3. Projekty planów finansowych jednostek organizacyjnych sporządzają w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej załączają do nich kalkulacje i uzasadnienia. Do projektu planu finansowego załącza się informację dotyczącą przewidzianego na dzień 31 grudnia stan zobowiązań i zależności oraz informację o majątku będącym w użytkowaniu jednostki.
4. Podmioty spoza sektora finansów publicznych, realizujące zadania samorządu terytorialnego mogą się ubiegać o dotacje z budżetu jeżeli zadania statutowe są zbieżne z zadaniami publicznymi samorządu terytorialnego w terminie do 15 wrześni. Wnioski składa się u pracowników merytorycznie odpowiedzialnych według zasad określonych uchwałą Rady Gminy w sprawie trybu postępowania o udzieleniu dotacji z budżetu, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania przez podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych.
5. Opracowane materiały planistyczne przekazywane są Skarbnikowi Gminy nie później niż 10 października.
§ 2
Na podstawie otrzymanych projektów planów jednostek organizacyjnych, otrzymanych, zweryfikowanych wniosków przez pracowników merytorycznych, jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu gminy, dotacji i subwencji – Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do dnia 6 listopada i przedkłada Wójtowi Gminy z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego.
§ 3
1. Opracowany na podstawie przedłożonych przez Skarbnika materiałów projektu budżetu Wójt Gminy przedkłada wraz z informacją o stanie mienia komunalnego z objaśnieniami Radzie Gminy do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Opracowany projekt budżetu Wójt Gminy przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz Radzie Gminy w terminie określonym w ust. 1.
3. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy, Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
4. Jednostki organizacyjne gminy opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w pkt. 3 nie później niż do 22 grudnia przed rokiem budżetowym.
§ 4
1. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom Rady Gminy.
2. Komisje Rady w terminie do 1 grudnia roku przedbudżetowego odbywają posiedzenia, na których opiniują budżet.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatków przewidzianego w projekcie zobowiązane jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawiane są komisji właściwej do spraw budżetu, która w terminie do 10 grudnia roku przedbudżetowego formuje ostateczną opinię i przedkłada ją Wójtowi Gminy.
5. Bez zgody Wójta Gminy, Rada Gminy nie może wprowadzać w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów, zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.
§ 5
1. Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji właściwej ds. budżetu oaz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 7 dni przedkłada Radzie Gminy skorygowany projekt budżetu.
2. Ostateczne wnioski komisji ds. budżetu nie uwzględnione w projekcie wymagają uzasadnienia.
3. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej należy przedstawić przed ustaleniem budżetu na sesji, na której będzie uchwalana uchwała budżetowa.
§ 6
1. Budżet uchwala się przed rozpoczęciem roku budżetowego.
2. budżetowego szczególnie uzasadnionych przypadkach budżet może być uchwalony nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 7
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1. prognozowane dochody budżetu gminy według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji;
2. wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem:
*wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń;
- dotacji;
- wydatków na obsługę długu;
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę;
- w uchwale budżetowej gminy określa się także dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązania problemów alkoholowych.
* wydatków majątkowych,
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy;
d) wydatki na realizację zadań inwestycyjnych;
e) plany przychodów i wydatków środków specjalnych;
f) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
g) upoważnienia dla Wójta Gminy do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego;
h) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami;
i) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, terytorialnego budżecie gminy, której powierzono realizację tych zadań.
3. Uchwała budżetowa Rady Gminy Sławoborze może zawierać:
a) określenie oprócz limitów wydatków na okres roku budżetowego limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne ujmowane w wykazie stanowiącym załącznik do uchwały budżetowej w szczególności określonej w art. 110, ust. Ustawy o finansach publicznych,
b) upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu miasta,
c) upoważnienie dla Wójta Gminy dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 2 ust. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
d) określenie kwoty do jakiej Wójt Gminy jest upoważniony do udzielenia poręczeń i gwarancji,
e) inne upoważnienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.
§ 8
Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy dołącza:
1. informację o stanie mienia komunalnego,
2. objaśnienia,
3. informację o stanie zobowiązań finansowych i wierzytelności gminy,
4. prognozę długu.
§ 9
Informacje o stanie mienia komunalnego, stanowiąca załącznik do uchwały, winna zawierać wyczerpujące dane dotyczące:
1. przysługujących gminie praw własności,
2. innych niż własność praw majątkowych, majątkowych tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
3. zmian w stanie mienia komunalnego, komunalnego zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4. dochodów uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz wykonywaniu posiadania.
§ 10
Objaśnienia do projektu budżetu winny zawierać:
1. w zakresie dochodów – omówienie źródeł dochodów,
2. w zakresie wydatków – omówienia wydatków
1. wydatków jednostek budżetowych i wydatków na zadania budżetowe z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków rzeczowych,
2. dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku,
3. wydatków majątkowych,
4. wydatków na zadania administracji rządowej zlecone gminom,
3. omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego długoterminowego kredytu bankowego i pożyczki,
4. omówienie źródeł przychodów środków specjalnych oraz rozchodów w szczególności określonej dla jednostek budżetowych,
5. informację o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmują m. in.:
1. nazwę inwestycji,
2. źródła finansowania,
3. ogólny koszt inwestycji,
4. datę rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 12
Traci moc uchwała Nr XXXI/178/97 Rady Gminy w Sławoborzu z dnia 14 października 1997 r. w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informujących towarzyszących projektowi budżetu.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Marek Kuźma